برداشت راه و روش تربیت از سیره زندگی شهدا
متن خاطره / عکسنوشت
شهید ابراهیم هادی
ولادت: تهران – 1336/02/01
شهادت: فکه – 1361/11/22
هدایتِ هادی
یکی از دوستان شهید ابراهیم هادی در خاطرهای از او مینویسد:
بارها میدیدم ابراهیم با بچههایی که نه ظاهر مذهبی داشتند و نه به دنبال مسائل دینی بودند، رفیق میشد. آنها را جذب ورزش میکرد و به مرور به مسجد و هیئت میکشاند. یکی از آنها خیلی از بقیه بدتر بود؛ همیشه از خوردن مشروب و کارهای خلافش میگفت! اصلاً چیزی از دین نمیدانست؛ نه نماز و نه روزه. به هیچ چیز هم اهمیت نمیداد. حتی میگفت تا حالا هیچ جلسه مذهبی یا هیئت نرفتهام.
به ابراهیم گفتم: آقا ابراهیم، اینها کی هستند دنبال خودت میاری؟ با تعجب پرسید: چطور؟ چی شده؟ گفتم: دیشب این پسر پشت سر شما وارد هیئت شد؛ بعد هم آمد و کنار من نشست. حاج آقا صحبت میکرد از مظلومیت امام حسین و کارهای یزید میگفت و این پسر هم خیره خیره و با عصبانیت گوش میکرد. ابراهیم گفت: «عیبی نداره! این پسر تا حالا هیئت نرفته و گریه نکرده، مطمئن باش با امام حسین علیه السلام که رفیق بشه تغییر میکنه؛ ما اگر این بچهها را مذهبی کنیم هنر کردیم.
دوستی ابراهیم با این پسر به جایی رسید که همه کارهای اشتباهش را کنار گذاشت، یکی از بچههای خوب ورزشکار شد، چند ماه بعد و در یکی از روزهای عید همان پسر را دیدم که بعد از ورزش جعبه شیرینی خرید و پخش کرد و گفت: رفقا! من مدیون همه شما و مدیون آقای ابراهیم هستم. از خدا خیلی ممنونم؛ من اگر با شما آشنا نشده بود معلوم نبود الان کجا بودم؟
ما هم با تعجب نگاهش میکردیم؛ به قول خودش طرف «میانداخت تو دامن امام حسین.»
تأثیر تربیتی حضور نوجوانان و جوانان در مساجد و هیئات مذهبی:
1- مساجد به مانند مدارس و دانشگاهها یک کانون تربیتی، آموزشی و فرهنگی هستند.
2- مساجد در تعلیم و تربیت و روشنگری افکار و اذهان و همچنین تصفیه روح نقش بسزایی دارند.
3- مساجد با داشتن برنامه صحیح و رهبریِ هوشمندانه، محور تعالی فکر و شکل گیری شخصیت اجتماعی و سلامت اخلاق میباشند.
4- راه جذب نوجوانان و جوانان، تصرف دل و عواطف آنهاست که مساجد یکی از جایگاههای مهم ارتباط قلبی و برقراری پیوند اجتماعی و تکامل شخصیت افراد هستند.