مدارس مبین - استان مازندران

برداشت راه و روش تربیت از سیره زندگی شهدا

متن خاطره / عکس‌نوشت

شهیده زینب کمایی

ولادت: آبادان – 1360/03/08

شهادت: شاهین‌شهر – اسفند ماه 1360

مادر این شهید 14 ساله درباره دفتر خودسازی زینب، این گونه روایت می‌کند:
«زینب در دفتر خودسازی خود جدولی کشیده بود که بیست مورد داشت؛ از نماز به موقع، یاد مرگ، همیشه با وضو بودن، خواندن نماز شب، نماز غفیله و نماز امام زمان(عج)، ورزش صبحگاهی، قرآن خواندن بعد از نماز صبح، حفظ کردن سوره‌های قرآن کریم، دعا کردن در صبح و ظهر و شب، کمتر گناه کردن تا کم‌خوردن صبحانه، ناهار و شام.

دخترم جلوی این موارد ستون‌هایی کشیده بود و هر شب بعد از محاسبه کارهایش جدول را علامت می‌زد؛ من وقتی جدول را دیدم به یاد سادگی زینب در پوشیدن و خوردن افتادم به یاد آن اندام لاغر و نهیفش که چند تکه استخوان بود، به یاد آن روزه‌های مداوم و افطارهای ساده، به یاد نماز شب‌های طولانی و بی‌صدایش، به یاد گریه‌های او در سجده‌هایش و دعاهایی که در حق امام خمینی(ره) داشت.»

خودشناسی از نگاه کارشناسان تربیتی:

۱- انسان اولین گام‌های هوشیارانه زندگی خویش را در نوجوانی بر می‌دارد. از این رو خودشناسی باعث می شود تا از طریق شناخت صحیح از خود و جهان، این قدم‌ها را درست تر و محکم‌تر بردارد.
۲- اگر انسان در مراحل نوجوانی سعی کند اخلاق و عادت های درست را در خود ایجاد کند و شخصیت خود را به نحو مطلوب بسازد، می‌تواند گام‌های بعدی زندگی را بهتر و کامل ترو سریعتر بردارد.
۳- خودشناسی به نوجوان کمک می کند تا تصوّر واقعی تری از خود داشته باشند، و در نتیجه هدف های درست تری برای خود در نظر بگیرند.
۴- خودشناسی به آنها کمک می کند توانایی های خود را بهتر بشناسند و در نتیجه بیشتر به دنبال فرصت هایی برای پرورش آن توانایی ها باشند.
۵- خودشناسی باعث می شود که انسان مقام واقعی خویش را درک کند، بداند که در معرفت می‌تواند بر فرشتگان پیشی بگیرد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

مؤسسه فرهنگی آموزشی راهیان کوثر مازندران
وابسته به سپاه کربلا

011-33345486

ساری، خیابان پاسداران، کوچه شهید بهرامی